PENAFIAN

SAYA MERUPAKAN SEORANG PLHIV
SAYA BUKANNYA SEORANG KAUNSELOR TERLATIH ATAU DOKTOR PAKAR DALAM BIDANG ID
JAWAPAN DAN KOMEN SAYA BERDASARKAN PENGALAMAN, INGATAN SAYA
SEKIRANYA TERDAPAT KESILAPAN, MOHON DIPERBETULKAN.

Monday, April 01, 2013

1st Anniversary


Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Syukur Alhamdulillah, bertemu lagi kita di sini. Lama juga tak update blog yang tak seberapa nie.

Alhamdulillah, setahun sudah berlalu yang aku kini merupakan salah seorang pembawa HIV atau PLHIV atau ODHA.

Dalam setahun nie, banyak juga yang aku belajar mengenai HIV ni. Kalau sebelum bergelar PLHIV hanya tau apa itu HIV, sekarang dah banyak yang aku tahu tentang HIV nie.

Dalam setahun ini juga aku telah memulakan rawatan HAART. Ramai kalangan PLHIV yang belum memulakan rawatan HAART takut untuk memulakan rawatan ini. Ini kerana, side effect permulaan rawatan ini yang bermacam-macam dan menakutkan. Bagi akau pula, aku tak kisah itu semua. Apa yang penting kesihatan aku terjamin. Oleh kerana itu, apabila doktor menasihatkan aku memulakan rawatan ini aku bersetuju sahaja. Aku dapat regime ubat yang memang aku inginkan iaitu Tenvir-EM dan Stocrin.

Alhamdulillah, tiada masalah yang timbul apabila aku mengambil regime ini. Yang penting, janagan terlalu memikirkan benda-benda yang negatif. Teringat akau pesan salah seorang guru aku ketika bersekolah dahulu " Apa yang kamu PIKIRKAN itulah yang kamu akan DAPAT" . Sebab itu aku hanya memikirkan yang baik-baik sahaja bila memulakan rawatan ini.

Dalam setahun ini juga aku telah berjumpa ramai rakan-rakan yang PLHIV samaada yang newly diagnose atau yang dah beberapa, bebelasan, berpuluhan tahun sebagai PLHIV. Mereka ini merupakan sumber inspirasi aku untuk meneruskan hidup. Zaman permulaan mereka sebagai PLHIV tak semudah zaman kini.
Oleh sebab itu aku amat menghargainya kerana aku menjadi PLHIV pada masa kini.

Hidup mesti diteruskan.

6 comments:

  1. good .... teruskan positif

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah saya akan terus positif Anonymous one

      Delete
  2. Replies
    1. Terima kasih uncle AHP@Pie@Mohamad bin Wahid
      uncle salah seorang sumber inspirasi saya
      :)

      Delete
  3. You are such a strong person. I am so proud of you mate.

    ReplyDelete