PENAFIAN

SAYA MERUPAKAN SEORANG PLHIV
SAYA BUKANNYA SEORANG KAUNSELOR TERLATIH ATAU DOKTOR PAKAR DALAM BIDANG ID
JAWAPAN DAN KOMEN SAYA BERDASARKAN PENGALAMAN, INGATAN SAYA
SEKIRANYA TERDAPAT KESILAPAN, MOHON DIPERBETULKAN.

Tuesday, April 03, 2012

KRONOLOGI

1 March 2012
Buat Rapid Test HIV menggunakan kit ujian yang di beli dari internet
Set satu tiada bacaan dapat dibaca kerana masalah teknikal
Set kedua, terdapat dua garisan merah pada huruf C T menandakan kehadiran antibidi HIV I & II

5 March 2012
Ambil cuti tahunan dan pergi ke Lab Wellness untuk menjalani ujian darah.
Buat ujian darah menggunakan Pakej A yang mengandungi 13 jenis katageri ujian termasuk ujian Antibodi HIV I & II

14 March 2012
Staff di lab menghubungi aku
Keputusan ujian darah sudah siap dan berada di lab
Membuat temujanji pada 15 March 2012 pukul 2 petang.

15 March 2012
Mengambil keputusan kerja separuh hari untuk pergi ke lab.
Ketika mengambil keputusan doktor terus memberitahu keputusan ujian Antibodi HIV I & II terlebih dahulu
Keputusan Antibodi HIV I & II - REACTIVE
Kaedah ujian mengesan Antibodi HIV I & II - ELISA
Mengambil keputusan untuk menjalani ujian Western Immunoblot pada hari ini juga.


31 March 2012
Hari Ulangtahun Kelahiran
Selamat Hari Ulangtahun Kelahiran

1 April 2012
Staff di lab menghubungi aku
Keputusan Western Immunoblot telah siap dan berada di lab
Membuat temujanji pada 2 April 2012 pada sebelah pagi


2 April 2012
Tangguh temujanji pada sebelah petang
Lebih kurang pukul 4 pm tiba di lab
Menunggu di ruang menunggu sementara menunggu doktor merawat pesakit terdahulu
Di panggil masuk ke dalam bilik doktor
Doktor terus memberi tahu keputusan walaupun aku belum sempat duduk
( x sabar betul doktor ni) (staff yang panggil aku pun masih ada, mesti dia dengar juga)
Keputusan seperti berikut:

Anti-HIV Confirmation ( Western Immunoblot )

  • Anti-HIV I - POSITIVE
  • Anti-HIV II - Negative
Doktor meminta aku merujuk kes ke hospital kerajaan
Aku memilih untuk merujuk kes aku ke Hospital Sungai Buloh
Doktor menulis surat rujukan untuk MO di ID Clinic Sungai Buloh Hospital


Secara mudah aku memilih tarikh 31 March 2012 sebagai tarikh rasmi aku PLHIV.




20 comments:

  1. salam sahabat,
    agaknya apa kata kalau saya katakan TAHNIAH kerana menjadi insan terpilih.
    harap maksud sebenar ucapan tersebut dapat dihadam sepenuhnya suatu ketika nanti. sila hubungi saya melalui emel atau handfon utk sokongan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah
      terpilih dalam menjalani ujian sebagai hambaNya yang diuji dengan hidup sebagai PLHIV
      InsyaAllah saya akan menghubungi uncle.

      Delete
  2. harap tabah dgn ujian ini...saya pernah melalui apa yg anda lalui dan dpt merasa apa yg anda rasa skrg..tarikh saya sah sbg positif adlh 19/3/2012 x berapa lama sblm tarikh awk sah sbg sorg +ve..

    ada benarnya kata2 AHP..org yg terpilih untuk diuji sbg PLHIV adlh org yg terbaik..dan saya dpt rasakan satu hari nanti ada kehidupan saya lebih bermakna dan lebih baik dari sebelumnya...insyaallah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam perkenalan homealone
      InsyaAllah, saya akan bangkit dan terus kehadapan
      terima kasih atas sokongan anda
      anda juga terus la kehadapan

      secara jujur blog uncle AHP memberikan inspirasi kepada saya untuk berfikiran positif

      Delete
    2. insyaAllah saya akan terus kehadapan...jom la kita sama2 bangkit..saya harap kita boleh kongsi maklumat dan pengalaman kita dalam menempuhi ujian ini...kita boleh berhubung melalui email nasz@ymail.com

      blog uncle AHP mmg banyak memberi semangat untuk org yg baru mcm kita ni untuk bangkit..

      Delete
    3. yeah!!
      teruskan bersemangat positif
      yang penting jgn bersendirian
      cari teman2 yang memahami atau PLHIV

      Delete
  3. Saya tak pernah tinggal komen disini rasenya...
    Hai,salam perkenalan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam perkenalan Tchr shda
      terima kasih sudi melawat blog sy

      Delete
  4. Belum terlambat untuk saya ucapkan selamat harijadi semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki

    ReplyDelete
  5. Hopefully its not too late to wish you Happy Belated birthday and welcome aboard.... take it positive way. We are here as one family.... get in touch. You can stand alone but not stay alone. Trust me....the true color is out there.

    ReplyDelete
  6. selamat harijadi bro.. semoga kelahiran sbg insan baru memberi sejuta makna buat sahabat

    hagemarusan

    ReplyDelete
  7. Salam,

    bangga dengan semangat yang ada pada kamu..
    Kuat kan semangat dan banyak kan membantu insan-insan yang lain jugak.
    Gembira dengan apa yang telah terima dan solat banyak2 k...
    love u

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam
      terima kasih
      berkat sokongan kawan2 yg memberikan aura positif
      insyaAllah
      terima kasih atas peringatan
      love u tu.
      contact me at email plz

      Delete
  8. Alhamdulillah awk dpt di kesan lebih awal. Teruskan perjuangan ada dan dptkn rawatan dgn baik insyallah awk akan terus kuat hendaknya.

    -z-

    ReplyDelete